Chceš, aby měl počítač vlastní přístup více lidí, každý se svým nastavením, dokumenty a plochou? Windows 10 i 11 umožňují jednoduše přidat další uživatelský účet. Hodí se to pro rodinu, kolegy nebo při vytváření odděleného pracovního profilu.
Níže najdeš srozumitelný návod, jak vytvořit druhý účet ve Windows – jak pro běžného uživatele, tak i pro správce.
Co potřebuješ předem vědět
• Druhý účet může být s Microsoft účtem nebo lokální (offline)
• Můžeš vytvořit běžného uživatele nebo správce (admina)
• Při přepínání mezi účty se uložená práce neztratí
Jak vytvořit nový účet ve Windows 11
- Otevři Nastavení (klávesová zkratka Windows + I)
- V levém menu klikni na Účty
- Vyber možnost Jiné uživatelské účty
- Klikni na Přidat účet
- Systém se zeptá, jestli chceš použít účet Microsoft – zadej e-mail, nebo klikni na Nemám přihlašovací údaje této osoby
- Můžeš vytvořit lokální účet bez e-mailu kliknutím na Přidat uživatele bez účtu Microsoft
- Zadej jméno nového uživatele, případně heslo a nápovědu
- Po vytvoření klikni na účet a zvol Změnit typ účtu, pokud chceš z něj udělat správce
Jak vytvořit nový účet ve Windows 10
Postup je téměř stejný:
- Otevři Nastavení > Účty > Rodina a další uživatelé
- Klikni na Přidat někoho jiného do tohoto počítače
- Můžeš zadat e-mail, nebo kliknout na Nemám přihlašovací údaje této osoby
- Vyber Přidat uživatele bez účtu Microsoft
- Vyplň jméno, případně heslo
- Účet je připraven – klikni na něj a zvol Změnit typ účtu, pokud ho chceš změnit na správce
Přepínání mezi účty
Můžeš přepínat mezi účty bez nutnosti odhlásit toho aktuálního.
- Klikni na Start
- Klikni na profilovou ikonu
- Vyber jiného uživatele ze seznamu
- Přihlášení proběhne s odděleným prostředím, dokumenty i nastavením
Kdy je dobré mít více účtů
• Každý člen rodiny má vlastní plochu a soukromí
• Můžeš oddělit pracovní a osobní prostředí
• Vytvoření účtu pro hosty bez přístupu ke tvým datům
• Správce systému může omezit práva ostatním uživatelům
Ve Windows 10 i 11 můžeš během pár minut přidat další uživatelský účet – buď s Microsoft účtem, nebo bez něj. Uživatelé pak mají vlastní nastavení, dokumenty a přístup. Pokud chceš, aby druhý uživatel mohl instalovat programy nebo měnit nastavení, nezapomeň mu nastavit práva správce.
Podělte se o své zkušenosti v komentářích.