Jak postupovat při chybové hlášce „Soubor nebo složka je uzamčena“ ve Windows 11

Chybová hláška „Soubor nebo složka je uzamčena“ je častým problémem, který může uživatele Windows 11 překvapit. K této chybě obvykle dochází, když se systém nebo aplikace pokouší pracovat se souborem, který již používá jiný proces. V tomto článku si ukážeme různé způsoby, jak tento problém identifikovat a vyřešit.

Identifikujte proces, který soubor uzamkl

  1. Použijte nástroj Správce úloh:
    • Stiskněte kombinaci kláves Ctrl + Shift + Esc pro otevření Správce úloh.
    • Na kartě Podrobnosti vyhledejte proces, který může soubor používat.
    • Klikněte na něj pravým tlačítkem a zvolte Ukončit úlohu.
  2. Použijte nástroj Resource Monitor:
    • Stiskněte Win + R, napište resmon a stiskněte Enter.
    • Na kartě CPU rozbalte sekci „Přidružení ovládacího prvku“ a do vyhledávacího pole napište název uzamčeného souboru.
    • Nástroj vám zobrazí, který proces soubor aktuálně využívá.

Ukončení procesu, který blokuje soubor

  1. Ukončete problematickou aplikaci:
    • Pokud víte, že soubor používá konkrétní aplikace, zavřete ji standardním způsobem (kliknutím na „X“ nebo použitím Alt + F4).
  2. Restartujte systém:
    • Pokud se vám nepodaří proces ukončit, může pomoci restartování počítače. Po restartu zkuste znovu přistoupit k souboru nebo složce.

Ověřte oprávnění a nastavení souborů

  1. Zkontrolujte oprávnění souboru nebo složky:
    • Klikněte pravým tlačítkem na soubor nebo složku a zvolte Vlastnosti.
    • Přejděte na kartu Zabezpečení a ověřte, že máte příslušná oprávnění.
    • Pokud nemáte oprávnění, klikněte na Upravit a přidejte svůj uživatelský účet s úplným přístupem.
  2. Ověřte atributy souboru:
    • Pravým tlačítkem klikněte na soubor, vyberte Vlastnosti a zkontrolujte, zda není nastaven atribut „Jen pro čtení“. Pokud je aktivní, odškrtněte jej a klikněte na Použít.

Použití nástroje příkazového řádku

  1. Spusťte příkazový řádek jako správce:
    • Stiskněte Win + S, napište cmd, klikněte pravým tlačítkem na „Příkazový řádek“ a zvolte Spustit jako správce.
  2. Zakažte použití souboru:
    • Použijte příkaz tasklist k zobrazení seznamu běžících procesů.
    • Použijte příkaz taskkill /PID [číslo procesu] /F, kde [číslo procesu] nahradíte identifikátorem procesu, který uzamkl soubor.
  3. Přejmenujte nebo odstraňte soubor:
    • Pokud problém přetrvává, zkuste soubor přejmenovat nebo odstranit přímo z příkazového řádku pomocí příkazů rename nebo del.

Použití nástrojů třetích stran

  1. Unlocker nebo Process Explorer:
    • Existují specializované nástroje, jako například Unlocker nebo Process Explorer od Microsoftu, které vám pomohou identifikovat a ukončit procesy blokující přístup k souboru.
    • Stáhněte a nainstalujte tyto nástroje z oficiálních stránek a použijte je k odemčení souboru.

Chybová hláška „Soubor nebo složka je uzamčena“ ve Windows 11 může být frustrující, ale obvykle je snadno řešitelná. Vyzkoušejte výše uvedené kroky – od identifikace blokujícího procesu přes úpravu oprávnění až po použití nástrojů třetích stran. Většinou stačí ukončit problematickou aplikaci nebo proces a soubor bude opět dostupný.

Návod nestačil? Chcete se na něco zeptat?

IT-forum.cz

 

Podělte se o své zkušenosti v komentářích.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>