Microsoft Exchange Online Kiosk

Microsoft Exchange Online Kiosk je licenční plán navržený pro zaměstnance, kteří nepotřebují plný balík Microsoft 365, ale potřebují přístup k firemní poště. Typickým příkladem jsou pracovníci ve výrobě, ve službách nebo na pobočkách – tzv. „frontline workers“. Tento plán nabízí základní možnosti e-mailové komunikace, ale za velmi nízkou cenu.

V tomto článku si představíme, co Exchange Online Kiosk nabízí, pro koho je vhodný, a jak se liší od Microsoft 365 Business Basic, což je rovněž cenově dostupný plán, ale s mnohem širšími možnostmi.

Co je Microsoft Exchange Online Kiosk?

Exchange Online Kiosk (plán „Kiosk“ nebo „K1“) je minimalistická licence pro uživatele, kteří:

  • potřebují přístup k e-mailům přes webové rozhraní
  • nevyžadují plnou desktopovou aplikaci Outlook
  • nevyužívají aplikace jako Word, Excel, Teams nebo OneDrive

Typické využití najdeme např. u pracovníků na směny, ve skladech, logistice, call centrech, nebo ve veřejném sektoru – zkrátka tam, kde e-mail stačí jako hlavní komunikační nástroj.

Klíčové vlastnosti Exchange Online Kiosk

  • E-mailová schránka o velikosti 2 GB
  • Přístup přes Outlook Web App (OWA) – žádná desktopová nebo mobilní aplikace Outlook
  • Základní kalendář a kontakty
  • Ochrana proti spamu a malwaru
  • Možnost připojení přes Outlook Lite pro Android (s omezeními)
  • Podpora sdílených schránek a distribučních skupin
  • Podpora pravidel a retenčních zásad
  • Nízká cena (cca 1,70 € měsíčně)

Je důležité upozornit, že chybí podpora IMAP/POP a ActiveSync, tedy synchronizace e-mailů např. do mobilních zařízení není běžně dostupná, kromě několika výjimek.

Porovnání s Microsoft 365 Business Basic

Zatímco Kiosk je „ořezaný“ plán zaměřený na jednoduchost, Microsoft 365 Business Basic je plnohodnotná cloudová licence, která zahrnuje nejen e-mail, ale i nástroje pro spolupráci a práci s dokumenty.

Níže je přehledné porovnání obou licencí:

Funkce Exchange Online Kiosk Microsoft 365 Business Basic
E-mail Ano (2 GB) Ano (50 GB)
Outlook Web App Ano Ano
Outlook desktop aplikace Ne Ne (ale je možné použít s Outlookem, pokud je zvlášť zakoupen)
Microsoft Teams Ne Ano
OneDrive Ne Ano (1 TB)
SharePoint Ne Ano
Word, Excel, PowerPoint (webové verze) Ne Ano
Mobilní přístup k e-mailu (ActiveSync) Omezeně Ano
Přístup k Power Automate, Forms Ne Ano
Cena (orientační) cca 1,70 € cca 5,10 €

Kdy zvolit Kiosk a kdy Business Basic?

Exchange Online Kiosk je ideální volba, pokud:

  • zaměstnanci pracují na směny a jen občas kontrolují poštu
  • chcete ušetřit náklady na licence
  • potřebujete základní komunikaci a kalendář bez dalších nástrojů

Microsoft 365 Business Basic je vhodnější, pokud:

  • uživatelé potřebují OneDrive nebo sdílené dokumenty
  • chcete využívat Teams pro komunikaci a spolupráci
  • preferujete plnohodnotnou cloudovou kancelář
  • plánujete automatizaci nebo online formuláře

Microsoft Exchange Online Kiosk je levné a jednoduché řešení pro firemní e-maily s omezeným přístupem, které se skvěle hodí pro pracovníky bez vlastní kanceláře. Pokud ale potřebujete širší možnosti spolupráce a úložiště, Microsoft 365 Business Basic nabízí výrazně více funkcí za rozumný příplatek.

Návod nestačil? Chcete se na něco zeptat?

IT-forum.cz

 

Podělte se o své zkušenosti v komentářích.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a atributy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>